MANAGEMENT OF COMPETITIVE ADVANTAGES OF THE UKRAINIAN MARKET OF TOURIST SERVICES

Keywords: tourism, tourism industry, competitive advantages, tourist tax, tourist flows, subjects of the tourist industry

Abstract

The article identifies the essence of competitive advantages from the standpoint of different scientists and different sources of formation. A detailed analysis of the factors that provide a stable competitive advantage: geographical, organizational, economic, innovative. On this basis, the components of the economic mechanism for ensuring the competitive advantages of tourism businesses at the regional level to increase the investment attractiveness of the tourism industry are revealed. Based on the analysis of the dynamics of the number of tourists who were served by travel agents and tour operators in Ukraine, the main trends and changes in the structure of tourism and the factors that influenced them. The diagnostics of indicators of activity of subjects of tourist business is carried out separately for legal entities and natural persons-entrepreneurs. It is motivated that the development of tourism business has allowed many countries with less attractive than in Ukraine, natural and cultural-historical preconditions to increase the level of socio-economic development. Available tourist resources contribute to Ukraine's entry into the world tourist market. But even the significant tourist potential does not guarantee the successful development of the tourism industry. To increase the efficiency of using the competitive advantages of the tourism sector of the economy, it is necessary to regulate this process both at the national level and in the regions. On this basis, strategic approaches to the development and improvement of the market of tourist services are motivated on the basis of the Strategy of development of tourism and resorts of Ukraine for the period till 2026 approved by the Government. As a result, a set of actions has been identified at the appropriate levels that will promote the activation of the market of tourist services in Ukraine. The success of all components of the tourist attractiveness of the region depends mainly on an effective management system and the level of their cooperation. The necessity of development of innovative types of tourism, their popularization among the population of Ukraine and citizens of other countries is proved. Qualitative components of competitive advantages that form the image of the region and the country as an object of tourism are substantiated.

References

Грозный И.С. Конкурентные преимущества предприятия: стратегия достижения в инновационном аспекте : монография. Донецк : Схід, 2008. 328 с.

Борисенко З.М. Основи конкурентної політики : підручник. Київ : Таксон, 2004. 704 с.

Король О.Д., Крачило М.П. Менеджмент туризму : навчальний посібник. Київ : Знання, 2009. 248 с.

Сафиуллин Н.З., Сафиуллин Л.Н. Конкурентные преимущества и конкурентоспособность. Казань : Казанский ун-т, 2002. 103 с.

Руденко В.П., Вацеба В.Я., Підгірна В.Н. Менеджмент туристичної індустрії : підручник : у 3-х ч. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2019. 504 с.

Підвальна О.Г., Богуславська С.І. Індустрія туризму як об’єкт регіональних економічних досліджень. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: «Економіка і менеджмент». 2021. С. 29–35. DOI: https://doi.org/10.32841/2413-2675/2021-48-4

Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 20.09.2021).

Національний інститут стратегічних досліджень. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-06/vnutrishniy-turyzm-v-ukraini.pdf/ (дата звернення: 21.09.2021).

Eurostat. URL: http://ec.europa.eu/eurostat/ (дата звернення: 17.09.2021).

Туристичний барометр. URL: http://www.ntoukraine.org/assets/files/ntou-barometer-2020.pdf.

Кифяк О.В. Ресурсний потенціал розвитку туристичних дестинацій. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2019. № 4. С. 60–70.

Дехтяр Н.А. Світовий ринок туристичних послуг і пріоритети розвитку туризму в Україні : монографія. Харків : ФОП Лібуркіна Л.М., 2021. 470 с.

Підгірна В.Н., Ємчук Т.В. Перспективи розвитку ринку туристичних послуг України в умовах трансформаційних змін. Інфраструктура ринку. Одеса, 2020. № 49. С. 46–50. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct49-9.

Українська маркетингова група. URL: https://www.marketing-ua.com/uk/ /(дата звернення: 03.09.2021).

Погуда Н.В., Розметова О.Г. Сучасний стан туристичного ринку України: оцінка та перспективи розвитку. Ефективна економіка. 2018. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/10_2018/59.pdf (дата звернення: 11.09.2021).

Про схвалення Стратегії розвитку туризму та курортів на період до 2026 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 р. № 168-р.

Про туризм : Закон України від 15 вересня 1995 № 324/95 / Верховна Рада України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 16.09.2021).

Hrozny Y.S. (2008) Konkurentnуe preymushchestva predpryyatyya: stratehyya dostyzhenyya v ynnovatsyonnom aspekte [Competitive advantages of the enterprise: strategy of achievement in an innovative aspect]: monohrafiya. Donets'k. Ukrayins'kyy kul'turolohichnyy tsentr «Skhid». 328 s.

Borysenko Z.M. (2004) Osnovy konkurentnoji polityky [Fundamentals of competition policy]: pidruchnyk. Kyjiv : Takson. 704 s.

Korolj O.D., Krachylo M.P. (2009) Menedzhment turyzmu [Tourism management]: navch. posib. Kyjiv : Znannja. 248 s.

Safyullyn N.Z., Safyullyn L.N. (2002) Konkurentnыe preymushchestva y konkurentosposobnosty [Competitive advantages and competitiveness]/ Kazan' : Yzd-vo Kazanskoho un-ta. 103 s.

Rudenko V.P., Vaceba V.Ja., Pidghirna V.N. (2019) Menedzhment turystychnoji industriji [Management of the tourism industry]: pidruchnyk u 3-kh chastynakh. Chernivci: Chernivec. nac. un-t im. Ju. Fedjkovycha. 504 s.

Pidvaljna O.Gh., Boghuslavsjka S.I. (2021) Industrija turyzmu jak ob'jekt reghionaljnykh ekonomichnykh doslidzhenj [Tourism industry as an object of regional economic research]. Naukovyj visnyk Mizhnarodnogho ghumanitarnogho universytetu. Serija: «Ekonomika i menedzhment». pp. 29-35.

Official site of the State Statistics Service of Ukraine. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (accessed: 20 September 2021).

National Institute for Strategic Studies. Available at: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-06/vnutrishniy-turyzm-v-ukraini.pdf/ (дата звернення: 21 September 2021).

Eurostat. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat (accessed: 17 September 2021).

Tourist barometer. Available at: http://www.ntoukraine.org/assets/files/ntou-barometer-2020.pdf

Kifyak O.V. (2019) Resursnyy potentsial rozvytku turystychnykh destynatsiy. [Resource potential of tourist destinations development]. Foreign Trade: Economics, Finance, Law. 2019. 4. pp. 60-70.

Dekhtjar N.A. (2021) Svitovyj rynok turystychnykh poslugh i priorytety rozvytku turyzmu v Ukrajini [The world market of tourist services and priorities of tourism development in Ukraine]: monoghrafija. Kharkiv : FOP Liburkina L. M. 470 s.

Pidghirna V.N., Jemchuk T.V. (2020) Perspektyvy rozvytku rynku turystychnykh poslugh Ukrajiny v umovakh transformacijnykh zmin [Prospects for the development of the market of tourist services of Ukraine in the conditions of transformational changes]. Infrastruktura rynku. Odesa, 49. pp.46-50. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct49-9

Ukrainian marketing group. Available at: https://www.marketing-ua.com/uk/ /( accessed: 03 September 2021).

Pogoda N., Rosmetov O. (2018) Suchasnyy stan turystychnoho rynku Ukrayiny: otsinka ta perspektyvy rozvytku. [Current status of the tourist market of Ukraine: evaluation and prospects of development]. Effective Economy, Electronic Professional Edition. 10. 10-24. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/10_2018/59.pdf (accessed: 11 September 2021).

On approval of the Tourism and Resort Development Strategy for the period until 2026: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of March 16, 2017 No. 168-p.

The Verkhovna Rada of Ukraine (1995) Law of Ukraine "On Tourism". Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D80 (accessed 16 September 2021)

Article views: 208
PDF Downloads: 82
Published
2021-10-26
How to Cite
Pidgirna, V., Palamaryuk, M., & Boichuk, A. (2021). MANAGEMENT OF COMPETITIVE ADVANTAGES OF THE UKRAINIAN MARKET OF TOURIST SERVICES. Economic Scope, (174), 43-49. https://doi.org/10.32782/2224-6282/174-8
Section
ECONOMY AND OPERATION OF NATIONAL ECONOMY