PLACE OF THE COURSE "MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGIES" IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF DOCTORS OF PHILOSOPHY OF ECONOMIC PROFILE

Keywords: professional training, modern educational technologies, scientific and pedagogical worker, candidate of Doctor of Philosophy, economic disciplines

Abstract

The article substantiates the importance of proper organization of professional and pedagogical training of candidates for the degree of Doctor of Philosophy (in particular, economic profile) as future scientific and pedagogical workers of high qualification; it is also determined the role and place of the course “Modern educational technologies” in the system of professional training of doctors of philosophy of economic profile. In order to understand the peculiarities of scientific and pedagogical activities in the educational program of PhD students it should be normatively provided educational components aimed at providing theoretical and practical training of future scientific and pedagogical workers (by the way, as required by the National Agency for Quality Assurance in Higher Education). Analysis of postgraduate curricula suggests that in most of the analyzed institutions, educational programs for doctors of philosophy contain educational components of both theoretical and practical orientation, which is also confirmed by the availability of educational and methodological literature aimed at organizing pedagogical training of future teachers. In general, an integral part of the training of future doctors of philosophy in higher education is the formation of their professional and pedagogical competence, as well as methodological culture, which involves the possession of methodological knowledge (theoretical, methodological, subject methodology, methodology of knowledge of the relevant field of science). Thus, the system of professional and pedagogical training of future teachers of economic disciplines should include the use of modern forms, methods and teaching aids, as well as the latest pedagogical technologies, differentiation and individualization of professional training of future doctors of philosophy, implementation of innovative programs into pedagogical training of potential teachers.

References

Аспірантура та докторантура Харківського національного університету будівництва та архітектури. URL: https://kstuca.kharkov.ua/viddil-aspiranturi-ta-doktoranturi/planuvannja-osvitnogo-procesu-ta-naukovoi-roboti (дата звернення: 19.09.2021)

Бопко І.З. Особливості та проблеми наукової діяльності викладача університету. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні та психологічні науки. 2014. № 3(72). С. 44–52.

Відділ аспірантури і докторантури Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. URL: https://vad.pnu.edu.ua/індивідуальні-навчальні-плани/ (дата звернення: 19.09.2021)

Відділ докторантури та аспірантури Київського національного університету будівництва i архітектури. URL: http://www.knuba.edu.ua/?page_id=28620 (дата звернення: 19.09.2021)

Мачинська Н.І. Педагогічна освіта магістрантів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю: монографія / за ред. С.О. Сисоєвої. Львів : ЛьвДУВС. 2013. 416 с.

Олійник І.В. Педагогічна практика: програма та методика реалізації : навч.-метод. посібник. Дніпро : Університет ім. А. Нобеля, 2019. 136 с.

Положення про асистентську педагогічну практику аспірантів/ад’юнктів Київського національного університету імені Тараса Шевченка від 2 березня 2020 р. протокол №8 / Київський національний університет імені Тараса Шевченка. URL: https://asp.knu.ua/doc/OND/Pedagogical_practice_2020.pdf (дата звернення: 19.09.2021)

Поясок Т.Б. Основи психолого-педагогічної підготовки фахівців фінансово-економічного профілю : навч. посіб. для студ. і викл. фін-ек ВНЗ / За ред. проф. С. Сисоєвої. Київ : ПП «ЕКМО», 2003. 288 с.

Про вищу освіту : Закон України від 2014 р. № 1556-VII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 19.09.2021)

Про забезпечення володіння випускниками освітньо-наукових програм доктора філософії методологією педагогічної діяльності : Лист НАЗЯВО керівникам ЗВО від 3.09.2021 р. №672 / Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. URL: https://cutt.ly/WEHWRwX

Про затвердження Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у вищих навчальних закладах (наукових установах) : Постанова Кабінету міністрів України від 23.03.2016 р. № 261 / Кабінет міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016-%D0%BF#Text (дата звернення: 19.09.2021)

Сисоєва С.О. Педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу непедагогічного профілю. Компетентнісний підхід у сучасній університетській освіті : зб. наук. праць. Рівне : НУВГР, 2011. С. 3–11.

Хом’юк І.В., Хом’юк В.В. Деякі проблеми професійно-педагогічної підготовки викладачів технічних ВНЗ. International scientific professional periodical journal «THE UNITY OF SCIENCE». Vienna–Austria. 2015. P. 80–83. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/14363 (дата звернення: 19.09.2021)

Якубовська С. Формування і розвиток особистості викладача вищого технічного навчального закладу в процесі психолого-педагогічної підготовки магістрів. Освіта регіону. Політологія, Психологія. Комунікація. 2011. № 3. С. 400–403. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/594 (дата звернення: 19.09.2021)

Aspirantura ta doktorantura Kharkivskoho natsionalnoho universytetu budivnytstva ta arkhitektury [Postgraduate and doctoral studies of Kharkiv National University of Civil Engineering and Architecture]. Available at: https://kstuca.kharkov.ua/viddil-aspiranturi-ta-doktoranturi/planuvannja-osvitnogo-procesu-ta-naukovoi-roboti (accessed 19.09.2021).

Bopko I.Z. (2014) Osoblyvosti ta problemy naukovoi diialnosti vykladacha universytetu [Features and problems of scientific activity of a university lecturer]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: Pedahohichni ta psykholohichni nauky, no. 3(72), pp. 44–52.

Viddil aspirantury i doktorantury Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka [Department of Postgraduate and Doctoral Studies of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University]. Available at: https://vad.pnu.edu.ua/індивідуальні-навчальні-плани/ (accessed 19.09.2021).

Viddil doktorantury ta aspirantury Kyivskoho natsionalnoho universytetu budivnytstva i arkhitektury [Department of Doctoral and Postgraduate Studies of Kyiv National University of Construction and Architecture]. Available at: http://www.knuba.edu.ua/?page_id=28620 (accessed 19.09.2021).

Machynska N. I. (2013) Pedahohichna osvita mahistrantiv vyshchykh navchalnykh zakladiv nepedahohichnoho profiliu: monohrafiia [Pedagogical education of undergraduates of higher educational institutions of non-pedagogical profile: monograph] (eds. Sysoievoi S.O.) Lviv: LvDUVS. (in Ukrainian)

Oliinyk I. V. (2019) Pedahohichna praktyka: prohrama ta metodyka realizatsii: navch.-metod. Posibnyk [Pedagogical practice: program and methods of implementation: teaching method. manual]. Dnipro: Universytet im. A. Nobelia, (in Ukrainian)

Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka (2020) Polozhennia pro asystentsku pedahohichnu praktyku aspirantiv/adiunktiv Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka vid 02.03.2020 protokol №8 [Regulations on assistant pedagogical practice of graduate students / associate professors of Taras Shevchenko National University of Kyiv]. Available at: https://asp.knu.ua/doc/OND/Pedagogical_practice_2020.pdf (accessed 19.09.2021).

Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity (2021) Pro zabezpechennia volodinnia vypusknykamy osvitno-naukovykh prohram doktora filosofii metodolohiieiu pedahohichnoi diialnosti : Lyst NAZIaVO kerivnykam ZVO vid 3.09.2021 r. №672 [About maintenance of possession by graduates of educational and scientific programs of the doctor of philosophy of methodology of pedagogical activity]. Available at: URL: https://cutt.ly/WEHWRwX (accessed 19.09.2021).

Poiasok T. B. (2003) Osnovy psykholoho-pedahohichnoi pidhotovky fakhivtsiv finansovo-ekonomichnoho profiliu: Navch. posib. dlia stud. i vykl. fin-ek VNZ [Fundamentals of psychological and pedagogical training of financial and economic specialists] (eds. prof. Sysoievoi S.) Kyiv: PP «EKMO». (in Ukrainian)

Verkhovna Rada Ukrainy (2014) Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 2014 № 1556-VII [On higher education: Law of Ukraine] Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (accessed 19.09.2021).

Kabinet ministriv Ukrainy (2016) Pro zatverdzhennia Poriadku pidhotovky zdobuvachiv vyshchoi osvity stupenia doktora filosofii ta doktora nauk u vyshchykh navchalnykh zakladakh (naukovykh ustanovakh): Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid 23.03.2016 r. № 261 [On approval of the Procedure for training applicants for higher education for the degree of Doctor of Philosophy and Doctor of Science in higher educational institutions (scientific institutions): Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine] Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016-%D0%BF#Text (accessed 19.09.2021).

Sysoieva S.O. (2011) Pedahohichna kompetentnist vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu nepedahohichnoho profiliu. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii universytetskii osviti: zb. nauk. prats [Pedagogical competence of a teacher of a higher educational institution of non-pedagogical profile]. Rivne: NUVHR, pp. 3–11. (in Ukrainian)

Khomiuk I.V., Khomiuk V.V. (2015) Deiaki problemy profesiino-pedahohichnoi pidhotovky vykladachiv tekhnichnykh VNZ [Some problems of professional and pedagogical training of teachers of technical universities] International scientific professional periodical journal «THE UNITY OF SCIENCE». Vienna–Austria, pp. 80–83. Available at: http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/14363 (accessed 19.09.2021).

Yakubovska S. (2011) Formuvannia i rozvytok osobystosti vykladacha vyshchoho tekhnichnoho navchalnoho zakladu v protsesi psykholoho-pedahohichnoi pidhotovky mahistriv [Formation and development of the personality of the teacher of the higher technical educational institution in the course of psychological and pedagogical preparation of masters]. Osvita rehionu. Politolohiia, Psykholohiia. Komunikatsiia, no. 3, pp. 400–403. Available at: URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/594 (accessed 19.09.2021).

Article views: 127
PDF Downloads: 78
Published
2021-09-28
How to Cite
Yevseieva, G., Lysenko, G., & Volkova, S. (2021). PLACE OF THE COURSE "MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGIES" IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF DOCTORS OF PHILOSOPHY OF ECONOMIC PROFILE. Economic Scope, (173), 65-70. https://doi.org/10.32782/2224-6282/173-9
Section
DEMOGRAPHY, LABOR ECONOMY, SOCIAL ECONOMY AND POLITICS