DEVELOPING MODELS FOR FORECASTING AGRICULTURAL ENTERPRISES SALES VOLUME

Keywords: forecasting, multiple regression, linear multifactor model, sales volume

Abstract

The financial and economic activities of economic entities in modern terms require constant plans comparison with real developments. Taking into account the peculiarities of the economic situation in the country, comparing the supply and demand, analysis of financial results, etc. The development of market relations increases the responsibility and independence of enterprises in making decisions about strategy and tactics for the future. That is why, while taking substantiating management decisions the application of techniques and methods of economic and mathematical modeling is relevant. One of the types of communication between the producer and the consumer is sales volume. It directly affects the amount of costs, profits and profitability of the enterprise. Therefore, the analysis and forecasting of such an indicator is important to increase the competitiveness of economic entities. Statistical data of one of the agricultural enterprises of Poltava region are analyzed, several influential factors are highlighted. It is proposed to perform a regression analysis, develop a linear multifactor model and build an adaptive model for forecasting the volume of sales of agricultural enterprises to select the optimal model for forecasting the studied indicator for the future. The author performed calculations on the obtained models. The analysis of the obtained results confirmed model’s adequacy, so they can be used for forecasting. As a result of comparison forecasts of sales volumes at the enterprise the adaptive model is recommended for practical application as it has the best quality of the forecast and the minimum sum of deviations squares. This model giving more weight to the latest statistics provides an optimistic forecast for the future. Thus, developing economic and mathematical forecasting models will provide an opportunity to improve the operational planning of production the certain types of products, as well as allow (after receiving new statistics) to quickly change the production monthly plans. Thus, conditions will be created to improve the quality of management, increase competitiveness and ensure the stabilization of the financial state at agricultural enterprises.

References

Мур Д., Уэдерфорд Л. Экономическое моделирование в Microsoft Excel / пер. с англ. ; 6-е изд. Москва : Вильямс, 2004. 1024 с.

Нужна С.А., Самарець Н.М. Оптимізація використання виробничих ресурсів підприємствами аграрного сектору. Еконо¬мічний аналіз. 2018. Т. 28. № 4. С. 225–234.

Конєва І.І. Фінансове прогнозування виробничої діяльності сільськогосподарських підприємств. Глобальні та націо¬нальні проблеми економіки. 2017. Вип. 17. С. 327–331.

Матвіїшин Є., Заброцька О., Фабрика Ю. Підхід до прогнозування обсягів виробництва в аграрному секторі України. Ефективність державного управління. 2015. Вип. 42. С. 289–296.

Пілько А.Д., Вацеба М.Р. Моделі аналізу регіонального ринку картоплі. Бізнес Інформ. 2019. № 9. С. 130–135.

Заіка Ю.А. Концептуальна модель управління економічною поведінкою промислового підприємства. Економічний про¬стір. 2016. № 113. С. 136–146.

Домаскіна М.М.А., Кришталь Р.Б. Методи прогнозування збуту продукції як фактор економічної безпеки підприємства. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Економічні науки. 2017. № 2. С. 78–82.

Ус С.А., Тимошенко Л.В., Бальнов М. Обґрунтування методичних підходів до прогнозування обсягів продажу про-дукції з сезонними коливаннями її реалізації. Ефективна економіка. 2015. № 3. URL: https://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3886 (дата звернення: 21.02.2021).

Пархоменко О.П. Прогнозування обсягу збуту як елемент планування розвитку підприємства. Вчені записки універси¬тету «КРОК». Серія «Економіка». 2013. Вип. 33. С. 258–262.

Mur D., Uederford L. (2004) Ekonomycheskoe modelyrovanye v Microsoft Excel [Economic Modeling in Microsoft Excel]. Moscow: Williamspublishing. [in Russian].

Nuzhna S.A., Samarecz N.M. (2018) Optymizaciya vykorystannya vyrobnychyx resursiv pidpryyemstvamy agrarnogo sektoru [Optimization of use of manufacturing resources by enterprises of the agricultural sector]. Ekonomichnyy analiz, vol. 28, no. 4, pp. 225–234. (in Ukrainian)

Konyeva I.I. (2017) Finansove prognozuvannya vyrobnychoyi diyalnosti silskogospodarskyx pidpryyemstv [Financial forecasting of production activity of agricultural enterprises]. Global and national problems of economics, no. 17, pp. 327–321. (in Ukrainian)

Matviyishyn Ye., Zabroczka O., Fabryka Yu. (2015) Pidxid do prognozuvannya obsyagiv vyrobnycztva v agrarnomu sektori Ukrayiny [An approach to forecasting the volume of production in agrarian sector of Ukraine]. Efficacy public administration, no. 42, pp. 289–296. (in Ukrainian)

Pilko A.D., Vaceba M.R. (2019) Modeli analizu regionalnogo rynku kartopli [The Models of Analysis of Regional Potato Market]. Business Inform, no. 9, pp. 289–296. (in Ukrainian)

Zaika Yu.A. (2016) Konceptualna model upravlinnya ekonomichnoyu povedinkoyu promyslovogo pidpryyemstva [Conceptual management model of economic behavior of the industrial enterprise]. Ekonomichnyj prostir, no. 113, pp. 136–146. (in Ukrainian)

Domaskina M.M.A., Kryshtal R.B. (2017) Metody prognozuvannya zbutu produkciyi yak faktor ekonomichnoyi bezpeky pidpryyemstva [Methods of forecasting the sale of products as factor of economic safety of the enterprise]. Naukovyj visnyk Mykolayivskogo nacionalnogo universytetu imeni V. O. Suxomlynskogo. Ekonomichni nauky, no. 2, pp. 78–82. (in Ukrainian)

Us S.A., Tymoshenko L.V., Balnov M. (2015) Obgruntuvannya metodychnyx pidxodiv do prognozuvannya obsyagiv prodazhu produkciyi z sezonnymy kolyvannyamy yiyi realizaciyi [Justification of methodical approach to forecast product sales with seasonal offtake fluctuations]. Efectyvna ekonomika [Electronic resource]. Available at: https://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3886 (in Ukrainian)

Parxomenko O.P. (2013) Prognozuvannya obsyagu zbutu yak element planuvannya rozvytku pidpryyemstva [Sales forecasting as an element of enterprise development planning]. Scientific Notes of «KROK» University, no. 33, pp. 258–262. (in Ukrainian)

Article views: 182
PDF Downloads: 168
Published
2021-03-23
How to Cite
Kharchenko, Y. (2021). DEVELOPING MODELS FOR FORECASTING AGRICULTURAL ENTERPRISES SALES VOLUME. Economic Scope, (167), 134-139. https://doi.org/10.32782/2224-6282/167-24
Section
MATHEMATICAL METHODS, MODELS AND INFORMATION TECHNOLOGIES IN ECONOMY