CURRENT STATE OF DEVELOPMENT OF UKRAINE’S TOURIST ENTERPRISES

Keywords: tourism, tourist industry, tourist flows, economy, problems and prospects of tourism industry development

Abstract

The article is devoted to the analysis of the current state, problems and further development of the tourism industry of Ukraine. A retrospective analysis of the dynamics of international tourist arrivals and cash inflows by regions of the world is conducted. Problems and prospects of development of tourist industry in Ukraine and the main factors that influenced the formation of problems were investigated. In particular, the dynamics of indicators of foreign and tourist flows for 2010–2018 was analyzed. The data of the State Statistics Service and the World Tourism Organization, the number of tourists (foreign and domestic tourists) and the importance of tourists in the European region are analyzed. It is revealed that the priority directions of development of the tourism industry, which influences the changing the quality of life in Ukraine for the better, the creation of new jobs, the improvement of the image of Ukraine in the international arena. Improving and improving the development of tourism enterprises in the regions in the current trends of the world economy provides motivation for related industries such as trade, food industry, construction, transport, agriculture, small and medium-sized enterprises and creates preconditions for sustainable socio-economic development of the country. The direct contribution of tourism to world GDP depends on the spending of residents and non-residents of all countries on tourism entertainment and business trips, as well as the government’s “individual” expenditures to support tourism-related sectors, such as cultural (museums, galleries) or entertainment (national) parks). Indirect contribution to GDP and job creation is estimated by the size of investment inflows into tourism and travel The main problems of low economic efficiency of the tourism industry in Ukraine are caused by seasonal nature of the work of the vast majority of enterprises in the tourism industry, poor competitiveness of certain services due to the limited quality of services, low quality assortment inflexible pricing, depreciation of fixed assets. The efficiency and effective functioning of the tourism industry in Ukraine depends on the quality work of all participants in the tourism industry and enterprises of related industries.

References

Бейдик О.О. Рекреаційно-туристські ресурси України: методологія та методика аналізу, термінологія, районування : монографія. Київ : видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2001. 395 с.

Кифяк В.Ф. Організація туристичної діяльності в Україні : навчальний посібник. Чернівці : Книги – ХХІ, 2003. 300 с.

Бабарицька В.К., Малиновська О.Ю. Менеджмент туризму. Туроперейтинг. Понятійно-теоретичні основи : навчальний посібник. Київ : Альтер-прес, 2004. 288 с.

Борущак М.В. Проблеми формування стратегії розвитку туристичних регіонів : монографія. Львів : ІРД НАН України, 2006. 288 с.

Ткаченко Т.І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу : монографія. Київ : Київський національний торговельно-економічний університет, 2006. 537 с.

Туризмологія: концептуальні засади теорії туризму : монографія / В.К. Федорченко, В.С. Пазенок, О.А. Кручек, Т.А. Дьорова, О.О. Любіцева та ін. Київ : ВЦ «Академія», 2013. 368 с.

Михайліченко Г.І. Інноваційний розвиток туризму : монографія. Київ : Київський національний торговельно-економічний університет, 2012. 608 с.

Гринько Т.В. Напрямки підвищення конкурентоспроможності підприємств галузі міжнародного туризму в Україні. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Економіка». 2012. Вип. 6 (4). № 10/1. С. 12–16.

Гринько Т.В. Удосконалення управління підприємствами туристичної сфери. Економіка, фінанси, право. 2013. № 5. С. 13–15.

Ринки туристичних послуг: стан і тенденції розвитку : монографія / за заг. ред. В.Г. Герасименка. Одеса : Астропринт, 2013. 335 с.

Фалько Є.А. Розвиток інформатизації міжнародного туристичного бізнесу в умовах глобалізації : дис. ... канд. екон. наук : спец. 08.00.02. Дніпро, 2014. 296 с.

Пестушко В.М. Український туризм у контексті глобалізації: сучасний стан і перспективи. Географія та основи економіки. 2015. № 7. С. 257–265.

UNWTO World Tourism Barometr. URL: http://mkt.unwto.org/barometer (дата звернення: 10.01.2020).

Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 10.01.2020).

Bejdy’k O.O. (2001). Rekreacijno-tury’sts’ki resursy’ Ukrayiny’: Metodologiya ta metody’ka analizu, terminologiya, rajonuvannya [Recreational and tourism resources of Ukraine: Methodology and methodology of analysis, terminology, zoning]. Ky’yiv : Vy’davny’cho-poligrafichny’j centr “Ky’yivs’ky’j universy’tet” (in Ukrainian).

Kifyak V.F. (2003). Orhanizatsiia turystychnoi diial’nosti v Ukraini [Organization of tourism activity in Ukraine], Books XXI, Chernivtsi (in Ukrainian).

Babary’cz’ka V.K., Maly’novs’ka O.Yu.(2004). Menedzhment tury’zmu. Turoperejty’ng. Ponyatijno-teorety’chni osnovy’ [Tourism management. Touring. Conceptual and theoretical foundations]. Ky’yiv : Al’ter-pres (in Ukrainian).

Borushhak M.V. (2006). Problemy’ formuvannya strategiyi rozvy’tku tury’sty’chny’x Regioniv [Problems of formation of tourist development strategy regions]. L’viv : IRDNAN Ukrayiny’ (in Ukrainian).

Tkachenko T.I. (2006). Staly’j rozvy’tok tury’zmu: teoriya, metodologiya, realiyi biznesu [Sustainable development of tourism: theory, methodology, realities business]. Ky’yiv . Ky’yiv.nacz.torg.-ekon.un-t. (in Ukrainian).

Fedorchenko V.K., Pazenok V.S., Kruchek O.A., D’orova T.A., Lyubiceva O.O. ta in. (2013). Tury’zmologiya: konceptual’ni zasady’ teoriyi tury’zmu [Tourism: conceptual foundations of tourism theory]. Ky’yiv. VCz «Akademiya». (in Ukrainian).

My’xajlichenko G.I. (2012). Innovacijny’j rozvy’tok tury’zmu [Innovative tourism development]. Ky’yiv. Ky’yiv. nacz. torg.-ekon. un-t. (in Ukrainian).

Hryn’ko T.V. (2012). Napryamky pidvyshchennya konkurentospromozhnosti pidpryyemstv haluzi mizhnarodnoho turyzmu v Ukrayini [Directions of increasing the competitiveness of international tourism enterprises in Ukraine]. Visnyk Dnipropetrovs’koho universytetu. Seriya “Ekonomika”. Vol. 6 (4). № 10/1. Р. 12–16.

Hryn’ko T.V. (2013). Udoskonalennya upravlinnya pidpryyemstvamy turystychnoyi sfery [Improving the management of tourism enterprises]. Ekonomika, finansy, pravo, № 5, pp. 13–15.

Gerasy’menko V.G. (2013). Ry’nky’ tury’sty’chny’x poslug: stan i tendenciyi rozvy’tku [Tourist services markets: status and trends]. Odesa. Astropry’nt (in Ukrainian).

Falko E.A. (2014). Rozvytok informatyzatsii mizhnarodnogo turystychnogo biznesu v umovach globalizatsii [Development of informatization of international tourism business in the conditions of globalization] (PhD thesis), Dnipro : Oles Honchar Dnipro National University.

Pestushko V.M. (2015). Ukrainian tourism in the context of globalization: current state and prospects, Geography and basics of economics, vol. 7, pp. 257-265.

The official site of United Nations World Tourism Organization Barometr (2018). “World Tourism Organization Barometr”. Available at: http://mkt.unwto.org/barometer (accessed: 10 January 2020).

The official site of State Statistics Service of Ukraine (2018). Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (accessed: 10 January 2020).

Article views: 334
PDF Downloads: 151
Published
2020-01-28
How to Cite
Kobchenko, A. (2020). CURRENT STATE OF DEVELOPMENT OF UKRAINE’S TOURIST ENTERPRISES. Economic Scope, (153), 56-60. https://doi.org/10.32782/2224-6282/153-10
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT