THEORETICAL ASPECTS OF QUALITY OF EDUCATION: CONCEPT, CRITERIA, INDICATORS

  • G. Matukova Kryvy Rig institute of economics, Kyiv national economic university named after Vadym Hetman
Keywords: quality of knowledge, educational system, resource of national interests, development tendencies, standards of education.standards of education.standards of education

Abstract

The article states that education is the main resource of ensuring national interests, strengthening the authority and competitiveness of the Ukrainian state in the international arena, ensuring high-quality education, the problems of the present, which have not only pedagogical but also social, political, managerial scientific contexts. It was emphasized that the integral assessment of the quality of education has a value characteristic, which opens up opportunities for studying the state and identifying trends in the development of different education systems. It is determined that quality determines the suitability to meet certain needs or to realize certain goals, norms, that is, expresses the adequacy of the requirements. The quality of education is defined in a broad sense and in the narrow sense, as well as in the direction of studying the training of future specialists, the axiological approach aimed at identifying value benchmarks is indicated, where the value orientations should reflect the semantic core of education and the quality of education as the final product.

References

Біла книга національної освіти України / за заг. Ред. Акад. В. Г. Кременя. – К. : Інформ. Системи, 2010. – 342 с.

Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи / за заг. ред. О. І. Локшиної. – К. : К.І.С., 2004. – 128 с.

Майоров А. Н. Мониторинг в образовании / Майоров А. Н. – М. : Интеллект-Центр, 2005. – 424 с.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Андрущенко В. П., Бех І. Д., Бурда М. І. Та ін. ; за ред. В. Г. Кременя. – К. : Педагогічна думка, 2011. – С. 36–47.

Організаційно-методичне забезпечення моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти / Лукіна Т. О., Полянський П. Б., Ващенко Л. С., Жук Ю. О. ; за ред. Ляшенка О. І. – К. : Педагогічна думка, 2011. – 160 с.

Савченко Л. О. Аналіз проблеми використання діагностичних методик як засобу підвищення якості освіти педагогічної вищої школи // Л. О. Савченко // Наука і освіта. – Спеціальний випуск «Сучасні технології в навчанні та вихованні у вищій школі». – Одеса, 2013. – Ч. 2. – С. 58–67.

Савченко Л. О. Вивчення проблеми якості освіти у вищих педагогічних закладах / Л. О. Савченко // Гуманітарний вісник. – Додаток 1 до Вип. 27, Том VІ (39): тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – К. : Гнозис, 2012. – С. 419–424.

Товажнянський Л. Л. Оcнови педагогіки вищої школи : навч. посіб. / [Товажнянський Л. Л.,Романовський О. Г., Бондаренко В. В. та ін.].–Харків : НТУ «ХПІ»,2005.– 600 с.

Article views: 40
PDF Downloads: 39
Published
2018-03-27
How to Cite
Matukova, G. (2018). THEORETICAL ASPECTS OF QUALITY OF EDUCATION: CONCEPT, CRITERIA, INDICATORS. Economic Scope, (131), 218-226. Retrieved from http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/219
Section
EDUCATION IN POST-INDUSTRIAL SOCIETY