MARKETING ASPECTS OF ENSURING THE COMPETITIVENESS OF CONFESSIONAL ENTERPRISES

Keywords: enterprise competitiveness, factors, confectionery industry, price policy, product policy, advertising campaign

Abstract

The article examines the marketing aspects of ensuring the competitiveness of enterprises in the confectionery industry. The purpose of the article is to analyze the factors affecting the level of competitiveness of enterprises in the confectionery industry and to study marketing tools influencing their activity. The topic of the article is relevant, because even in crisis conditions, the confectionery industry continues to maintain the appropriate level of competitiveness. The object of research in the article is the domestic market of the confectionery industry. The domestic confectionery market is so quite competitive. This is an incentive for innovation, quality and variety, which is in demand among consumers. Marketing strategies such as advertising, branding, and celebrity or influencer partnerships are critical to success in the confectionery market, helping to attract consumer attention and increase sales. The competitiveness of the enterprise depends on its internal state and external position. In modern business conditions, the anti-crisis management system should be aimed at regular monitoring of the situation at the enterprise in order to identify and take into account the impact of negative external and internal factors on it, as well as planning, organizing and implementing anti-crisis measures aimed at ensuring the stable functioning of the enterprise and preventing bankruptcy. The influence of external and internal factors on the competitiveness of the enterprise was studied. The confectionery industry is affected by many factors, which can be divided into four groups: political, economic, socio-cultural and technological. An enterprise can achieve competitive advantages through effective management of its resources and processes. Rational use of human resources, financial capital, material and technical base and other assets is important to ensure the efficiency and competitiveness of the enterprise. One approach to achieving competitive advantage is to create a unique product or service that meets specific customer needs better than competitors.

References

Баглюк Ю.Б., Баландіна К.М. методика рейтингування кредитоспроможності та інвестиційної привабливості підприємств на основі системи FINSCORE. Економiка i органiзацiя управлiння. 2017. № 4 (28). С. 36–46

Бєлова Т., Войтович Н.Ю. Сучасні тренди у маркетинговому середовищі підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Cерія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2019. № 23. С. 16–18.

Герасимова В.О., Резанов Е.О. Конкурентоспроможність підприємства: сутність та фактори впливу в сучасних умовах. Економічний простір. 2020. № 154. С. 93–97.

Гринчишин Я.М. Стратегічний підхід до антикризового управління підприємством. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2021. Том 32 (71). С. 38–41.

Докуніна К.І. Антикризове управління підприємством: сутність поняття та функції. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 36 (1). С. 113–116.

Коваленко Н.В., Мізюк С.Г. Міжнародна конкурентоспроможність підприємства: сутність, основні складники та джерела формування конкурентних переваг. Приазовський економічний вісник. 2019. Випуск 2. (13). С. 26–31.

Кривіцька В.В., Зянько В.В. Механізм управління конкурентоспроможністю підприємства в умовах нестабільності. Ефективна економіка. 2020. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8118 (дата звернення: 12.11.2023).

Москаленко В.П. Комплексна оцінка фінансового стану підприємства як основа для діагностики його банкрутства. Механізм регулювання економіки. 2006. № 2. С. 109–120.

Чим ми ласуємо: аналіз ринку кондитерських виробів. URL: https://nashkraj.ua/uk/blog/chym-my-lasuyemo-analiz-rynku-kondyterskyh-vyrobiv/ (дата звернення: 10.11.2023).

Bahliuk Yu. B., Balandina K. M. (2017) Metodyka reitynhuvannia kredytospromozhnosti ta investytsiinoi pryvablyvosti pidpryiemstv na osnovi systemy FINSCORE [A technique for rating the creditworthiness and investment attractiveness of enterprises based on the FINSCORE system]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia - Economics and management organization, no. 4 (28). pp. 36–46.

Bielova T., Voitovych N. Yu. (2019) Suchasni trendy u marketynhovomu seredovyshchi pidpryiemstva [Modern trends in the marketing environment of the enterprise]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu: seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo - Scientific bulletin of Uzhhorod National University: series: International economic relations and world economy, no. 23. pp. 16–18.

Herasymova V. O., Rezanov E. O. (2020) Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: sutnist ta faktory vplyvu v suchasnykh umovakh [Enterprise competitiveness: essence and influencing factors in modern conditions]. Ekonomichnyi prostir - Economic space, no. 154, pp. 93–97.

Hrynchyshyn Ya. M. (2021) Stratehichnyi pidkhid do antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvom [Strategic approach to anti-crisis management of the enterprise]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia - Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Series: Economics and management, vol. (71), pp. 38–41.

Dokunina K. I. (2018) Antykryzove upravlinnia pidpryiemstvom: sutnist poniattia ta funktsii [Anti-crisis management of the enterprise: the essence of the concept and function]. Prychornomorski ekonomichni studii - Black Sea Economic Studies, vol. 36 (1), pp. 113–116.

Kovalenko N. V., Miziuk S. H. (2019) Mizhnarodna konkurentospromozhnist pidpryiemstva: sutnist, osnovni skladnyky ta dzherela formuvannia konkurentnykh perevah [International competitiveness of the enterprise: essence, main components and sources of formation of competitive advantages]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk - Pryazovsky Economic Bulletin, vol. 2. (13), pp. 26–31.

Kryvitska V. V., Zianko V. V. (2020) Mekhanizm upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva v umovakh nestabilnosti [The mechanism of managing the competitiveness of the enterprise in conditions of instability]. Efektyvna ekonomika - Efficient economy, no. 8. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8118 (accessed November 12, 2023).

Moskalenko V.P. (2006) Kompleksna otsinka finansovoho stanu pidpryiemstva yak osnova dlia diahnostyky yoho bankrutstva [Comprehensive assessment of the company's financial condition as a basis for diagnosing its bankruptcy]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky - Mechanism of economic regulation, no. 2, pp. 109–120.

Chym my lasuiemo: analiz rynku kondyterskykh vyrobiv [What we eat: an analysis of the confectionery market]. Available at: https://nashkraj.ua/uk/blog/chym-my-lasuyemo-analiz-rynku-kondyterskyh-vyrobiv/ (accessed November 10, 2023).

Article views: 61
PDF Downloads: 62
Published
2023-12-29
How to Cite
Vinnychenko, O., & Tokhtamysh, T. (2023). MARKETING ASPECTS OF ENSURING THE COMPETITIVENESS OF CONFESSIONAL ENTERPRISES. Economic Scope, (188), 67-72. https://doi.org/10.32782/2224-6282/188-11
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT