TRANSFORMATION OF BUSINESS MODELS OF PUBLISHING HOUSE IN THE CONDITIONS OF WAR AND PANDEMIC

  • Lina Shenderivska National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”
  • Olga Guk National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”
  • Hanna Mokhonko National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”
Keywords: publishing, war, Covid-19 pandemic, business model Canvas, Freemium, collaboration, dropshipping, “yePidtrymka”

Abstract

Publishing fulfills an important social mission, protects the Ukrainian language and culture from destruction, promotes humanism and moral values, and multiplies knowledge. And now, in the extremely difficult conditions of the war and the Covid-19 pandemic, when the subjects of the publishing business of Ukraine are trying to perform social functions as much as possible, the task of preserving business and achieving cost recovery is urgent. And this requires the study of effective business models that balance the performance of economic and social functions. The article examines the specific manifestations of the crisis in the publishing business - a small market size, due to the specifics of the product and insufficient attention to the promotion of reading; insignificant growth potential of the market, if we take into account the reduction of the population of Ukraine; shortage of investment resources. First of all, the business models of leading publishing houses are analyzed. The development of business models of publishing houses during the war and the Covid-19 pandemic is studied in accordance with the periodization method. The spread of the Freemium business model, which helps to balance the performance of social and economic functions, as well as the Long Tail model, which allows to meet to more effectively the demands of readers, while minimizing the risks of publishers are determined. There has been a greater use of diversification, primarily due to the development of digital technologies and limited access to the channels of sale of printed publications during the war and lockdown. The development of collaboration of publishing houses at the intra-industry, inter-industry, international levels is identified. The international collaboration has significant potential, as readers around the world now need content about Ukrainians in Ukraine and around the world, objective information about the Russian Federation's war against Ukraine, cooperation between states to help the Ukrainian nation and protect against military aggression. The principles of state support of publishing entities in Ukraine have been determined. It must be consistent and comprehensive, prompt and progressive, aimed at respecting freedom of speech, the priority of the Ukrainian language, preventing the destruction of the country's sovereignty. The properties of intellectual capital, which is significantly formed and developed by reading literature, are outlined.

References

Про затвердження Порядку надання інституційної підтримки у формі грантів суб’єктам видавничої справи : Наказ Міністерства культури та інформаційної політики України від 20.10.2020 № 2203 https://ips.ligazakon.net/document/RE35358?an=1 (дата звернення: 15.02.2022).

Гранти інституційної підтримки. Український інститут книги : веб-сайт URL: https://book-institute.org.ua/uk/activity/derzh-programi/granti-instituciyno-pidtrimki (дата звернення: 15.02.2022).

Друковане слово: як книжковий рітейл виживає в часи пандемії. URL: https://rau.ua/novyni/knyzhkovyj-ritejl-v-pandemiyu (дата звернення: 25.03.2022).

Єднаємо шляхетних українців. Крамниця Антіна Мухарського : веб-сайт. URL: https://www.ukrideabook.com.ua (дата звернення: 14.02.2022).

ЄПідтримка : на що можна витратити кошти і які витрати є найпопулярнішими. Інфографіка. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-other_news/3405294-epidtrimka-na-so-mozna-vitratiti-kosti-i-aki-vitrati-e-najpopularnisimi-infografika.html (дата звернення: 20.02.2022).

Книги на благодійність! 18.03.2022. URL: https://www.facebook.com/starlev (дата звернення: 22.03.2022).

Котубей О. Yakaboo відкрили безкоштовний доступ до книжок та аудіо в мобільному додатку. URL : https://suspilne.media/213003-yakaboo-vidkrili-bezkostovnij-dostup-do-knizok-ta-audio-v-mobilnomu-dodatku (дата звернення: 10.03.2022).

Круглов В. Ринок електронних книжок. Тенденції, вплив COVID-19 і прогнози. 05.06.2021. URL: https://biz.nv.ua/ukr/experts/elektronni-knigi-ta-biblioteki-onlayn-shcho-zavazhaye-rozvitku-rinku-novini-ukrajini-50164089.html (дата звернення: 27.03.2022).

Лункіна Т. І., Кугляр А. А. Особливості дропшипінгу в Україні. URL: http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/10179/1/134-136.pdf (дата звернення: 14.03.2022).

Неперіодичні видання. Книги та брошури. Книжкова палата України : веб-сайт. URL: http://www.ukrbook.net/statistika_.html#neperiod (дата звернення: 12.03.2022).

Окупаційні війська вилучають та знищують українську літературу й підручники історії. Читомо. 24.03.2022. URL: https://chytomo.com/okupatsijni-vijska-vyluchaiut-ta-znyshchuiut-ukrainsku-literaturu-ta-pidruchnyky-istorii (дата звернення: 25.03.2022).

Стратегический анализ. Шаблон бизнес модели. Как провести оценку стратегического потенциала предприятия с помощью шаблона (Canvas) бизнес-модели. URL: http://www.bbe.kiev.ua/db_method/bm_how_to.html (дата звернення: 28.03.2022).

Тараненко А. Юлія Орлова: Не всі видавництва запрацюють після карантину. URL: https://sos.pravda.com.ua/articles/2020/06/16/7150739 (дата звернення: 21.02.2022).

Шендерівська Л. П., Жученя К. С. Розвиток видавництв: актуальні завдання та напрями їх вирішення. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 32. С. 106-110. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2018_32_23 (дата звернення: 16.02.2022).

Backlist. Educalingo. URL: https://educalingo.com/uk/dic-en/backlist (дата звернення: 12.03.2022).

Bojar E., Wit B. Triple Bottom Line w Szablonie Modelu Biznesu A. Osterwaldera i Y. Pigneura w Perspektywie Interesariuszy. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie. 2016. Z. 99. Nr kol. 1968. S. 37-53.

Nawotka E. Ukraine’s Vivat Publishing House Fights to Survive. URL: https://www.publishersweekly.com/pw/by-topic/international/international-book-news/article/ 88826-ukraine-s-vivat-publishing-house-fights-to-survive.html (дата звернення: 24.03.2022).

Nielsen C. and Lund M. (Eds.). The Basics of Business Models. 1st ed. 2013. 138 p.

Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine (2020) Pro zatverdzhennia Poriadku nadannia instytutsiinoi pidtrymky u formi hrantiv sub’iektam vydavnychoi spravy : Nakaz Ministerstva kultury ta informatsiinoi polityky Ukrainy vid 20.10.2020 № 2203 [About the approval of the Order of Institutional Support for Forms of Grants for Subjects to See: Order of the Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine dated 20.10.2020 No. 2203]. Available at: https://ips.ligazakon.net/document/RE35358?an=1 (accessed 15 February 2022).

The Ukrainian Book Institute. Hranty instytutsiinoi pidtrymky [Grants of institutional support]. Available at: https://book-institute.org.ua/uk/activity/derzh-programi/granti-instituciyno-pidtrimki (accessed 15 February 2022).

The Association of Retailers of Ukraine (2021) Drukovane slovo : yak knyzhkovyi riteil vyzhyvaie v chasy pandemii [The printed word: how book retail survives the pandemic]. Available at: https://rau.ua/novyni/knyzhkovyj-ritejl-v-pandemiyu (accessed 25 March 2022).

Antin Mukharsky's shop. Yednaiemo shliakhetnykh ukraintsiv [We unite noble Ukrainians]. Available at::https://www.ukrideabook.com.ua (accessed 14 February 2022).

Ukrinform (2022) YePidtrymka : na shcho mozhna vytratyty koshty i yaki vytraty ye naipopuliarnishymy. Infohrafika [Support: what you can spend money on and what costs are most popular. Infographics]. Available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-other_news/3405294-epidtrimka-na-so-mozna-vitratiti-kosti-i-aki-vitrati-e-najpopularnisimi-infografika.html (accessed 20 February 2022).

The Old Lion Publishing House (2022) Knyhy na blahodiinist! [Charity books!]. Available at: https://www.facebook.com/starlev (accessed 22 March 2022).

Kotubei O. (2022) Yakaboo vidkryly bezkoshtovnyi dostup do knyzhok ta audio v mobilnomu dodatku [Yakaboo has opened free access to books and audio in the mobile application]. Available at: https://suspilne.media/213003-yakaboo-vidkrili-bezkostovnij-dostup-do-knizok-ta-audio-v-mobilnomu-dodatku (accessed 10 March 2022).

Kruhlov V. (2021) Rynok elektronnykh knyzhok. Tendentsii, vplyv COVID-19 i prohnozy [E-book market. Trends, impact of COVID-19 and forecasts]. Available at: https://biz.nv.ua/ukr/experts/elektronni-knigi-ta-biblioteki-onlayn-shcho-zavazhaye-rozvitku-rinku-novini-ukrajini-50164089.html (accessed 27 March 2022).

Lunkina T. I., Kuhliar A. A. Osoblyvosti dropshypinhu v Ukraini [Features of dropshipping in Ukraine]. Available at: http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/ 123456789/10179/1/134-136.pdf (accessed 14 March 2022).

Ivan Fedorov Book Chamber of Ukraine (2022) Neperiodychni vydannia. Knyhy ta broshury [Non-periodicals. Books and brochures]. Available at:: http://www.ukrbook.net/statistika_.html#neperiod (accessed 12 March 2022).

Chytomo (2022) Okupatsiini viiska vyluchaiut ta znyshchuiut ukrainsku literaturu y pidruchnyky istorii [Occupation troops seize and destroy Ukrainian literature and history textbooks]. Available at: https://chytomo.com/okupatsijni-vijska-vyluchaiut-ta-znyshchuiut-ukrainsku-literaturu-ta-pidruchnyky-istorii (accessed 25 March 2022).

Business Engineering Office. Strategicheskiy analiz. Shablon biznes modeli. Kak provesti otsenku strategicheskogo potentsiala predpriyatiya s pomoshch'yu shablona (Canvas) biznes-modeli [Strategic analysis. Business model template. How to assess the strategic potential of an enterprise using a template (Canvas) of a business model]. Available at: http://www.bbe.kiev.ua/db_method/bm_how_to.html (accessed 28 March 2022).

Taranenko A. (2020) Yuliia Orlova: Ne vsi vydavnytstva zapratsiuiut pislia karantynu [Yuliya Orlova: Not all species are required after quarantine]. Available at: https://sos.pravda.com.ua/articles/2020/06/16/7150739 (accessed 21 February 2022).

Shenderivska L. P., Zhuchenia K. S. (2018) Rozvytok vydavnytstv: aktualni zavdannia ta napriamy yikh vyrishennia [Publishing houses development: actual tasks and directions for their solution]. Prychornomorski ekonomichni studii [Black sea economic studies], vol. 32, pp. 106-110. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2018_32_23 (accessed 16 February 2022).

Educalingo. Backlist. Available at: https://educalingo.com/uk/dic-en/backlist (accessed 12 March 2022).

Bojar E., Wit B. (2016) Triple bottom line w shablonie modelu biznesu A. Osterwaldera i Y. Pigneura w perspektywie interesariushy. [The triple bottom line in the business model canvas proposed by A. Osterwalder and Y. Pigneur in the perspective of stakeholders]. Zeshyty Naukowe Politechniki Shlonskiej. Seria: Organizacia i Zazhondzanie [Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series], vol. 99. no. 1968. pp. 37-53.

Nawotka E. (2022) Ukraine’s Vivat Publishing House Fights to Survive. Available at: https://www.publishersweekly.com/pw/by-topic/international/international-book-news/article/ 88826-ukraine-s-vivat-publishing-house-fights-to-survive.html (accessed 24 March 2022).

Nielsen C. and Lund M. (Eds.) (2013) The Basics of Business Models. 1st ed.

Article views: 354
PDF Downloads: 281
Published
2022-03-31
How to Cite
Shenderivska, L., Guk, O., & Mokhonko, H. (2022). TRANSFORMATION OF BUSINESS MODELS OF PUBLISHING HOUSE IN THE CONDITIONS OF WAR AND PANDEMIC. Economic Scope, (179), 79-85. https://doi.org/10.32782/2224-6282/179-12
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT