КЛАСТЕРНИЙ АНАЛІЗ ФІНАНСОВОГО РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

  • В.В. Гришко Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» https://orcid.org/0000-0001-9183-4008
Ключові слова: фінансова децентралізація, реформа, бюджети територіальних громад, податкові надходження, кластери

Анотація

Економічна політика України сформована на основі децентралізації, що базується на принципі делегування повноважень центральної влади місцевим органам самоврядування. Однією з цілей реформи децентралізації є створення самостійних територіальних одиниць з високим рівнем якості життя населення. Головним механізмом досягнення даної цілі є реалізація не тільки публічної (адміністративної) децентралізації, але й фінансової. Розвиток ефективної регіональної фінансової системи дозволяє вирішувати локальні соціальні проблеми, що в результаті при сприятливих умовах та ефективному публічному управлінні покращить якість життя населення. В Україні фінансова децентралізація реалізовується в декілька етапів. Дослідження показало, що на першому етапі були сформовані складові бюджетів територіальних громад та проведена оцінка їх особливостей. Другий етап передбачав внесення змін до Бюджетного Кодексу України та збільшення джерел надходжень до бюджетів територіальних громад. У статті запропоновано як подальший етап децентралізації, здійснювати аналіз моделі реалізації фінансової діяльності громад з її подальшим коригуванням. Запропоновано алгоритм ранжування територіальних громад за рівнем їх розвитку на основі методу кластерного аналізу, який показав, що громади Полтавської області мають різні підходи реалізації фінансово-економічної діяльності. Відносно однакову економічну діяльність виконують громади всіх кластерів у сфері громадської безпеки, духовного та фізичного розвитку, охорони навколишнього середовища та соціального захисту. Відмінності відображаються у сфері видатків при реалізації загальнонаціональних функцій, охорони здоров’я, економічної діяльності та освіти. У ході дослідження виявлено, що бюджети територіальних громад Полтавської області мали приріст бюджетних коштів у 2021 після закінчення другого етапу фінансової децентралізації. Зокрема зросла частка податкових надходжень та міжбюджетних трансферів, як наслідок змін до Бюджетного Кодексу України, зростання трансферів обумовлюється первинною підтримкою громад, виконанням загальнонаціональних завдань та задач Європейського Союзу. Аналізуючи окремі складові видатків територіальних громад можна стверджувати, що Полтавська та Кременчуцька міські територіальні громади мають суттєву перевагу у реалізації фінансової частини, саме тому іншим територіальним громадам необхідно удосконалювати систему управління враховуючі локальні особливості, можливості та потреби.

Посилання

Рябоконь В.П. Децентралізація – шлях до розвитку сільських територій в Україні. Економіка АПК. 2020. № 1. С. 5–7. DOI: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202001006

Возняк Г.В., Капленко Г.В., Коваль В.М. Децентралізація як основа зміцнення фінансової самодостатності та розвитку територіальних громад. Економіка та суспільство. 2022. № 42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-24

Орловська Ю.В., Кірюхін Р.О. Децентралізація влади в Україні: проблеми та перспективи розвитку. Економічний простір. 2021. № 172. С. 87–92. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/172-15

Польова О. Децентралізація у забезпеченні стійкого економічного та соціального розвитку територіальних громад. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 37. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-53

Венцель В. Реформа децентралізації в Україні та соціальна функція держави: виклики та перспективи. Аспекти публічного управління. 2020. № 8(1). С. 18–29. DOI: https://doi.org/10.15421/152002

Ломачинська І., Чуркіна І. Децентралізація місцевих бюджетів в Україні: виклики в період війни. Grail of Science. 2022. № 20. С. 29–31. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.30.09.2022.003

Іванов Ю.Б., Іванова О.Ю. Методичний підхід до вибору напрямів просторового розвитку об’єднаних територіальних громад в умовах децентралізації та воєнного стану. Бізнес Інформ. 2022. № 7. С. 67–73. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-7-67-73

Бухтіарова А., Духно Ю., Доброгорська В. Національна система фінансового моніторингу України. Економіка та суспільство. 2019. Вип. 20. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2019-20-79

Стойка А.В., Чечель А.О. Фінансова децентралізація як чинник сталого територіального розвитку. Менеджер. Вісник Державного університету управління. Серія: «Державне управління». 2020. № 1(86). С. 60–77. DOI: https://doi.org/10.35340/2308-104X.2020.86-1-04

Пугач Ю. Особливості сутності поняття «фінансова децентралізація»: бібліометричний аналіз, детермінанти регіональної ідентичності. Економіка та суспільство. 2022. № 45. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-71

Бедринець М.Д. Фінансова децентралізація в Україні: сучасний стан і перспективи розвитку. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка». 2021. № 21(49). С. 48–55

Onofrei M. et al. Ensuring Budgetary Resources at the Level of Local Communities in the Current Social-Economic Context: Evidence for Romanian Municipalities. Economies. 2023. Vol. 11, No. 1. P. 22. DOI: https://doi.org/10.3390/economies11010022

Andrlik B., Halamova M., Formanova L. The Role of Fiscal Decentralization in Municipal Budgets: Case of the Czech Republic. DANUBE. 2021. Vol. 12, no. 1. P. 61–76. DOI: https://doi.org/10.2478/danb-2021-0005

Malicka L. Financial Autonomy of Local Governments in the Slovak Republic: A Panel Data Investigation. Ekonomicky casopis. 2021. Vol. 69, no. 7. P. 669–686. DOI: https://doi.org/10.31577/ekoncas.2021.07.01

Delgado F.J. On the Determinants of Fiscal Decentralization: Evidence From the EU. www.amfiteatrueconomic.ro. 2021. Vol. 23. No. 56. P. 206. DOI: https://doi.org/10.24818/ea/2021/56/206

Маслов А.О., Гладковська А.Т. Сутність, типи, форми, можливості і загрози децентралізації. Ефективна економіка. 2019. № 2. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.2.11

Open Budget. Державний веб-портал бюджету для громадян. URL: https://openbudget.gov.ua/ (дата звернення: 11.03.2024).

Ryabokon V. P. (2020). Decentralizaciya – shlyah do rozvytku silskyhterytorii v Ukraini [Decentralization – a path to the development of rural areas in Ukraine]. Ekonomika APK – Economics of the agro-industrial complex, vol 1, pp. 5–7. DOI: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202001006

Vozniak H. V., Kaplenko H. V., Koval V. M. (2022). Detsentralizatsiia yak osnova zmitsnennia finansovoi samodostatnosti ta rozvytku terytorialnykh hromad [Decentralization as a basis for strengthening financial self-sufficiency and development of territorial communities]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-24

Orlovska Yu. V., Kiriukhin R. O. (2021) Detsentralizatsiia vlady v Ukraini: problemy ta perspektyvy rozvytku [Decentralization of power in Ukraine, problems and prospects for development]. Ekonomichnyi prostir – Economic space, no. 172, pp. 87–92. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/172-15

Poleva O. (2022). Detsentralizatsiia u zabezpechenni stiikoho ekonomichnoho ta sotsialnoho rozvytku terytorialnykh hromad [Decentralization in ensuring sustainable economic and social development of territorial communities] Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 37. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-53

Ventsel V. (2020). Reforma detsentralizatsii v Ukraini ta sotsialna funktsiia derzhavy: vyklyky ta perspektyvy [Decentralization reform in Ukraine and the social function of the state: challenges and prospect]. Aspekty publichnoho upravlinnia – Public Administration Aspects, vol. 8m no. 1.pp. 18-29. DOI: https://doi.org/10.15421/152002

Lomachynska I., & Churkina I. (2022). Detsentralizatsiia mistsevykh biudzhetiv v Ukraini: vyklyky v period viiny [Decentralization of local budgets in Ukraine: challenges of the wartime]. Grail of Science, vol. 20, pp. 29–31. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.30.09.2022.003

Ivanov, Yu. B., and Ivanova, O. Yu. (2022). Metodychnyi pidkhid do vyboru napriamiv prostorovoho rozvytku obiednanykh terytorialnykh hromad v umovakh detsentralizatsii ta voiennoho stanu [The Methodical Approachto the Selection of Directions of Spatial Development of Amalgamated Territorial Communities in the Context of Decentralization and Martial Law]. Biznes Inform – Business inform, no. 7, pp. 67-73. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-7-67-73

Bukhtiarova A., Dukhno Yu., Dobrohorska V. (2019) Natsionalna systema finansovoho monitorynhu Ukrayiny [National system of financial monitoring of Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 20, pp. 121–130. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2019-20-79

Stoika A.V., Chechel A.O. (2020) Finansova detsentralizatsiia yak chynnyk staloho terytorialnoho rozvytku [Financial decentralization as a factor of sustainable territorial development]. Menedzher. Visnyk Derzhavnoho universytetu upravlinnia. Seriia: «Derzhavne upravlinnia» – Manager. Bulletin of the State University of Management. Series: "Public Administration", no. 1(86), pp. 60–77. DOI: https://doi.org/10.35340/2308-104X.2020.86-1-04

Puhach, Y. (2022). Osoblyvosti sutnosti poniattia «finansova detsentralizatsiia»: bibliometrychnyi analiz, determinanty rehionalnoi identychnosti [Features of the essence of the concept "financial decentralization: bibliometric analysis, determinants of regional identity]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 45. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-71

Bedrynets M. D. (2021). Finansova detsentralizatsiia v Ukraini: suchasnyi stan i perspektyvy rozvytku [Financial decentralization in Ukraine: current state and development prospects]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Ekonomika» – Scientific Notes of Ostroh Academy National University, "Economics" series, vol. 49, no. 21, pp. 48–55

Onofrei M., Bostan I., Cigu E., Vatamanu A. F. (2023). Ensuring Budgetary Resources at the Level of Local Communities in the Current Social-Economic Context: Evidence for Romanian Municipalities. Economies, vol. 11, no. 1, p. 22. DOI: https://doi.org/10.3390/economies11010022

Andrlik B., Halamova M., Formanova L. (2021). The Role of Fiscal Decentralization in Municipal Budgets: Case of the Czech Republic. DANUBE, vol. 12, no. 1, pp. 61–76. DOI: https://doi.org/10.2478/danb-2021-0005

Malicka L. (2021). Financial Autonomy of Local Governments in the Slovak Republic: A Panel Data Investigation. Ekonomicky casopis, vol .69, no. 7, pp. 669–686. DOI: https://doi.org/10.31577/ekoncas.2021.07.01

Delgado, F. J. (2021). On the Determinants of Fiscal Decentralization: Evidence From the EU, vol. 23, no. 56, p. 206. DOI: https://doi.org/10.24818/ea/2021/56/206

Maslov, A.O., Hladkovska, A.T. (2019). Sutnist, typy, formy, mozhlyvosti i zahrozy detsentralizatsiyi [The essence, types, forms, opportunities and threats of decentralization]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, no. 2. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.2.11

Open Budget – State web portal of the budget for citizens. Retri. Available at: https://openbudget.gov.ua/ (accessed March 11, 2024).

Переглядів статті: 58
Завантажень PDF: 33
Опубліковано
2024-07-05
Як цитувати
Гришко, В. (2024). КЛАСТЕРНИЙ АНАЛІЗ ФІНАНСОВОГО РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ. Економічний простір, (191), 129-136. https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-22
Розділ
Статті